Teknoloji

İkinci el araç piyasası altın çağını yaşıyor

Chip sorununun devam etmesi, Rusya-Ukrayna savaşının Avrupa’da yarattığı güç krizi, hammadde tedarik sorunları ve küresel ekonomideki belirsizlik nedeniyle otomobil üretiminde önemli sorunlar yaşanıyor.

Maliyetler sürekli artıyor ve talebe rağmen yeterli araç üretimi yok. Bundan dolayı yeni araç arzı ve fiyat artışları tüketicileri zor durumda bırakıyor. Bayilerde aylardır yeni araç yok, almak için kuyruğa girenler ortalama 3 ay beklemek zorunda kalıyor. Bu aradaki artışlar tüketiciye de yansıyor.

TATİL VE TATİL GELMEDEN ÖNCE

Bu nedenle günümüzde sıfır bir araca ulaşmak oldukça problemli. Sıfır araç teminindeki sorunun bir süre daha devam edeceği beklentisi nedeniyle vatandaşlar ikinci el araçlara yönelmeye başladı. Eskiden yaz tatili ya da tatillerde araç almak beklenirken artık vatandaşlar fiyatlar yükselmeden bir an önce aracına kavuşmak istiyor. Uzmanlara göre bu strateji gerçek çünkü fiyatlar sabit durmuyor, yaz döneminde fiyatlar daha da artabilir. Yani araç almayı düşünenlerin fiyatlar daha da yükselmeden harekete geçmesinde fayda var.

MAAŞ ARTIŞI ETKİLİ

2. el oto veri analiz ve fiyatlama şirketi Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Şu anda ciddi bir talep patlaması var. Memur ve emeklilere yapılan yüzde 30’luk zam, ek gösterge artışı ve asgari ücrete yapılan yüzde 55’lik zam bunda büyük rol oynuyor. Ücretler arttıkça talep arttı. Araç talebinde ve bulunabilirliğinde yaşanan sorun, ikinci el otomobil fiyatlarını da yaklaşık yüzde 15 oranında artırdı. Araçtaki bu fiyat artışına rağmen ikinci el piyasası son 3 yılın en hareketli dönemini yaşıyor. Bu fırsatı değerlendiren kanunsuzlar piyasanın üzerinde yüksek fiyatlar yani köpük belirliyorlar. Bu yıl 850 bin yeni satış ve 6,5 milyon ikinci el satış olacağını tahmin ediyoruz.”dedim.

MODEL YAŞI 12 OLDU, DİZEL TALEP DEVAM EDİYOR

YÜZDE 25 BÜYÜME ÖNGÖRÜLÜYOR

İkinci el otomobilleri sıfır seviyesinde yenileyerek ekonomiye kazandıran Carvak CEO’su Mehmet Çelikol, geçen Aralık ayından bu yana pazarın yüzde 25, Carvak’ın ise yüzde 100’den fazla büyüdüğünü söyledi. Çelikol, satın alma gücünün düşmesi nedeniyle 2023 yılında 10 yaş ve üzeri modellere olan talebin yüzde 60’a ulaşacağını öngördüklerini söyledi. “Öngörümüz, özellikle seçime kadar olan kısa vadede ikinci el talebin yüksek olacağı yönünde. Carvak olarak bu yılki hedefimiz 30 bin işlem”dedim.

DENEYİM GEREKLİDİR

EN DEĞİŞTİRİLEBİLİR ARAÇLAR

Model yılı Modeli

2018 megane

2018 Clio

2017 Ege

2021 Ege

2016 passat

2016 Sembolü

2016 golfü

2016 polo

2015 Odak

ARAÇ SATIN ALINIRKEN AŞAĞIDAKİLERE DİKKAT

Başta trafik sigortası ve ehliyet olmak üzere aracın tüm evraklarının eksiksiz olarak tarafınıza teslim edildiğinden emin olunuz.

Ekspertiz raporuna çok dikkat edin. Bu rapor aracın görünmeyen hasarları ve mevcut sorunlarının öğrenilmesini sağlar.

Aracın kilometresi, şasisi, motor parçaları ve yaşı ne olursa olsun, güvendiğiniz bir uzmandan satın alma işlemini gerçekleştirin.

Hasar kaydına bakmadan ve ekspertiz raporu almadan noter işlemlerine başlamayın.

Almayı düşündüğünüz ikinci el arabanızı incelerken havanın güneşli olmasına dikkat edin. Akşam el feneri ile bakılan araçta ince kusurlar fark edilmez.

Aracı satın almadan önce uygun bir motor tamircisi ile test etmek olası sürprizlerin de önüne geçecektir.

İlan sitelerinde beğendiğiniz araç için tanımadığınız kişilere kapora adı altında para göndermeyin.

KAYNAK: MURAT GÜLDEREN / POSTA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu